Geografi lægges ind i projektdage og emneugerne.
Fagplan for geografi.
Skolens formål med faget geografi følger beskrivelsen af formål i
folkeskolens Fælles Mål:
Formålet med undervisningen i geografi er, at eleverne tilegner sig
viden om og forståelse af de naturgivne og kulturskabte
forudsætninger for levevilkår i Danmark og i andre lande samt
samfundenes udnyttelse af naturgrundlag og ressourcer.
Stk. 2. Undervisningen skal bygge på elevernes egne iagttagelser,
oplevelser og undersøgelser og på geografiske kilder, så de udvikler
interesse for selv at udbygge deres viden om omverdenen.
Stk. 3. Undervisningen skal fremme elevernes forståelse af fremmede
kulturer og give dem mulighed for at udvikle engagement,
selvstændig stillingtagen til og ansvarlighed over for problemer
vedrørende udnyttelse af naturgrundlag, ressourcer og den
kulturskabte omverden og konsekvenserne for miljø og levevilkår.
Delmål (efter 6. klassetrin)
Undervisningen skal lede frem imod, at eleverne har tilegnet sig
kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at
- Beskrive dele af lokalområdet for andre
- Kende forhold, der karakteriserer de forskellige årstider
- Undersøge enkelte forhold vedrørende vejret
- Redegøre for karakteristiske træk ved lokalområdet og sammenligne med områder der har anden struktur
- Redegøre for, hvorledes lokalområdet har ændret sig og kan udvikle sig
- Bruge enkle fagudtryk i beskrivelsen af vejriagttagelser
- Anvende enkle måleinstrumenter til undersøgelser af vejret
- Beskrive menneskers levevilkår i andre kulturer set i forhold til egne levevilkår
- Give eksempler på hvordan naturkatastrofer indvirker på planter, dyr og menneskers levevilkår
- Give eksempler på hvordan medier formidler viden og naturen # Give eksempler på menneskers levevilkår forskellige steder på jorden
- Kende forskellige landskabstyper
- Kende alment geografisk navnestof fra regioner og stater i vores egen del af verden
- Kende månens bevægelse omkring jorden og jordens bevægelse omkring solen og forbinde dette med oplevede dagligdags fænomener
- Fortælle om fænomener, der knytter sig til de forskellige årstider
- Sammenligne egne observationer med en vejrudsigt
- Redegøre for karakteristiske træk ved regionale områder med udgangspunkt i egne forhold
- Redegøre for hvorledes regionale områder har ændret sig
- Redegøre for årsager til naturkatastrofers opståen
- Redegøre for hvorledes naturkatastrofer indvirker på dyr og menneskers levevilkår
- Sammenligne og beskrive de forskelle i levevilkår mennesker har forskellige steder på jorden
- Knytte sammenhænge mellem oplysninger fra tematiske kort og den virkelighed de repræsenterer
- Sammenholde viden om regionale og globale mønstre med viden om levevilkår for mennesker, dyr og planter
- Sammenligne geografiske forhold der er karakteristiske for udvalgte regioner og stater i vores egen og andre verdensdele
- Kende hovedtræk af solsystemets opbygning og forbinde dette med dagslængde, årstider, klimaforskelle og tidevand
- Kende hovedtræk af jordens og livets udvikling