• Facebook
  • Flickr
  • Youtube

Klitmøller Friskole og Børnehus

  • Nyheder
  • Skole
  • Børnehus
  • For forældre
  • Kontakt
  • Medarbejdere
  • Kalender
  • Støt op!

Engelsk

Du er her: Forside » Skole » Undervisningsplaner » Engelsk

Formål

Formålet med undervisningen i engelsk er, at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, således at de kan forstå talt og skrevet engelsk og kan udtrykke sig mundtligt og skriftligt. Undervisningen skal samtidig udvikle elevernes bevidsthed om engelsk sprog og sprogbrug samt sprogtilegnelse.

Stk. 2. Undervisningen skal skabe rammer for oplevelse, indsigt og samarbejde samt styrke elevernes aktive medvirken. Herved skal undervisningen bidrage til, at eleverne bevarer lysten til at beskæftige sig med sprog og kultur til fremme af deres videre udvikling.

Stk. 3. Undervisningen skal give eleverne indsigt i kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande og derved styrke deres internationale forståelse og forståelse af egen kultur.

Sprog og sprogbrug

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udtrykke sig hensigtsmæssigt inden for gængse, sociale omgangsformer

Engelsk formål / slutmål

  • udtrykke sig uformelt, mundtligt og skriftligt
  • afpasse udtryksformen efter modtager, situation og teksttype
  • anvende grundliggende viden om teksters opbygning og sammenhæng inden for almindeligt forekommende teksttyper
  • anvende et tilstrækkeligt og forholdsvist præcist ordforråd inden for gængse emneområder
  • anvende synonymer eller omskrivninger, når ordforrådet ikke er tilstrækkeligt
  • anvende ofte forekommende faste vendinger og kulturbundne udtryk, således at kommunikationen lykkes
  • udtale engelsk forståeligt, herunder med en udtale og intonation, der ligner britisk
  • anvende viden om centrale grammatiske områder, når fokus er på den sproglige form
  • anvende retstavning og tegnsætning så præcist, at meningen i en tekst bliver tilstrækkelig tydelig.

Sprogtilegnelse

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • udnytte mange af de muligheder, der er for at anvende engelsk uden for skolen
  • anvende strategier i forbindelse med kommunikation, først og fremmest omskrivning, overbegreber og synonymer
  • vælge lyttestrategier i forhold til en given situation
  • abstrahere fra en udtale, der adskiller sig fra den vante
  • vælge læsemåde i forhold til teksttype og situation
  • anvende forskellige læsestrategier
  • udnytte it og mediers muligheder til informationssøgning og kommunikation
  • anvende ordbøger, grammatiske oversigter og stavekontrol hensigtsmæssigt
  • anvende viden om skriveprocessens faser
  • skrive fra idé til færdig tekst, herunder indsamle stof og disponere et indhold
  • vælge arbejdsform i forhold til den foreliggende aktivitet eller opgave
  • understøtte et sprogligt udtryk med praktisk-musiske udtryksformer.

Kultur- og samfundsforhold

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

  • anvende viden om levevilkår, værdier og normer i engelsktalende lande i arbejdet med skønlitteratur, sagprosa og medier
  • perspektivere tekster til egen kultur og til forhold i engelsktalende lande
  • vurdere forskellige kilders troværdighed, herunder informationer fra elektroniske medier
  • anvende engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel i og uden for skolen.

Delmål 1 efter 3. klassetrin

Den egentlige engelskundervisning begynder først i skolens 4. klasse.

Indtil da skal børnene i fortællinger, musik, sproglege, rim og remser præsenteres for sproget i funktion, for derigennem at nærme sig en genkendelse af sprogets små ord og først og fremmest sprogets melodi.

Delmål 2 efter 6. klassetrin

Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

  • lytte og forstå, imitere, svare på enkle spørgsmål og handle i dagligdags situationer på
    baggrund af kommunikation. Opøves i dramalege, dukketeater og små ekstemporalspil
  • stille spørgsmål og diskutere såvel korte skriftlige- som mundtlige oplæg

De skal tillige stifte bekendtskab med sproget formidlet gennem forskellige medier
som TV, film, internet og bøger af passende sværhedsgrad

Arbejdet med at etablere e-mail kontakter til en udenlandsk og en engelsk
venskabsklasse påbegyndes. Herigennem opøves evnen til at udtrykke sig skriftligt samtidig med en kulturel bevidsthed begynder at tage form

Udviklingen i undervisningen

I forlængelse af skolens beskrevne læringssyn, ser vi på sprogundervisning i almindelighed som en kommunikativ handlen. Det er vigtigt at de kommunikative aktiviteter veksler mellem at fokusere på indhold og på form.

Undervisningen består af aktiviteter som:

  • fremmer den kreative sprogbrug ved at sætte gang i bl.a. hypotesedannelser og hypoteseafprøvninger
  • arbejder med sofistikering af sproget
  • fremmer den nødvendige automatisering
  • anvender disse aktiviteter i såvel mundtlig som skriftlig form
  • arbejder frem mod mere elevautonomi og læringsstrategier

Udviklingen i undervisningen fremgår af progressionen i de beskrevne delmål, som leder frem mod de beskrevne slutmål. Udviklingen kan kortfattet beskrives som følger:

1. forløb: 1. – 3.klassetrin

Eleverne hører sproget en udvidelse af den begyndende sproglige bevidsthed, der generelt opøves i alle skolens fag og forløb. De prøver i det små at tale, lytte til hinanden, prøve sproget af i leg, sang og eksperimenter.

Der arbejdes med sproghandlinger

2. forløb: 4. – 6. klassetrin

Hovedvægten lægges på elevernes arbejde med begreber og praktiske færdigheder gennem oplevelse, udforskning og erfaring, ligesom de engelskfaglige dimensioners indbyrdes sammenhænge er grundlaget for undervisningen.

Der inddrages dramalege, dukketeater og små ekstemporalspil.

De elementære læse-, skrive- og stave- færdigheder påbegyndes og bevidstgøres. Blandt andet gennem etablering og udbygning af kontakt til skoleklasser i såvel et engelsk- som et ikke-engelsk talende land.

Elevernes alsidige personlige udvikling

Engelskfaget bidrager specielt til denne gennem det faktum, at selve det at tilegne sig et fremmedsprog, er en væsentlig faktor i udvikling af personlig, kulturel og folkelig bevidsthed.

Sprogfagene i almindelighed og engelskfaget i særdeleshed er centrale i skolens formålsbestemte opgave med at være bindeled mellem barnets lille lokale verden, det store nationale- og det endnu større internationale samfund.

De indlagte sprogrejser, og gensidige besøg af venskabsklasser fra udlandet, er i høj grad dannende for en mellemfolkelig forståelse, som skolen anser for meget væsentlig.

Efter elevernes modenhed inddrages de i en række erkendelser af egen kulturs kontingens.

Dette søges bragt i diskussion i samarbejdet med skole og hjem, hvorved søges opøvet nysgerrighed for- i stedet for afvisning af det anderledes, det umiddelbart fremmede..

Dette vil ofte foregå ved fælles arrangementer for eleverne og deres forældre, hvor herboende repræsentanter for andre sprog og kulturer samt udenlandske gæster søges inddraget i at skabe mødet med det anderledes, det fremmede.

På Klitmøller friskole anses det for væsentligt, at eleverne i løbet af skoletiden modtager mange og forskelligartede oplevelser gennem fællesaktiviteter og besøg.

Skolen har en dækkende bestand af undervisningsmidler, som ikke mindst kommer engelskfaget til gode. Vi kan trække på skolens computere med internetadgang, og en forholdsvis righoldig samling af engelsksproget litteratur til alle alderstrin.

Eleverne lærer af egen erfaring, hvorledes et aktivt fremmedsprog kan være nøglen til indsigt og mange forskelligartede oplevelser af høj kvalitet.

Mødet med fremmede, at få sat navn på enkeltpersoner i stedet for grupperingens de andre og det deraf følgende personlige engagement, er alt sammen medvirkende til at opfylde den del af skolens målsætning, der retter sig mod et folkeligt fællesskab.

Det er skolens opfattelse, at oplæringen i brugen af fremmedsprog på alle planer er helt centralt, når skolen skal forberede eleverne til at leve i en globaliseret verden med frihed og folkestyre.

  • Hvad gør vi?
  • Medarbejdere
  • Bestyrelse
  • Generalforsamlinger
  • Persondata
  • Politikker og principper
  • Slutmål og delmål
  • Undervisningsmiljøplan
  • Bestyrelsemøde referater
  • Tilsynsrapporter
  • Vedtægter
  • Undervisningsplaner
    • Biologi
    • Dansk
    • Engelsk
    • Formål morgensang/-samling
    • Fortælling
    • Geografi
    • Idræt
    • Matematik
    • Musik
    • Natur / teknik
    • Praktisk / musiske fag
    • Tysk

Seneste Fotos

Se flere på Flickr

Log In


Lost your password?

Forgotten Password

Cancel

Klitmøller Friskole

Skolestien 3
Klitmøller
7700 Thisted

Skole: 29332555
Børnehave: 29332777
SFO: 20305344
Kontakt os
© Copyright - Klitmøller Friskole og Børnehus - Wordpress Premium Theme by Kriesi