Laksenyt
Kære lakseforældre, så skylder jeg vist også et nyhedsbrev.
Det nye år har været begivenhedsrigt for mit vedkommende, da jeg har fået en datter mere og det betyder, at laksene havde to uger med Simon Reeve som vikar for mig(De havde også Morten i et par timer). Han kørte rigtigt meget engelsk med dem( Han er oprindelig englænder) hvilket var godt, da jeg skyldte dem lidt engelsk timer. Der var fokus på engelsk kultur samt at tale sproget.
Udover mine barselsuger i januar, så har vi i dansk arbejdet med blandings genrer i Fandango(Dette emne er ikke afsluttet endnu) og ellers grammatik (som vi stadig arbejder med)
Grammatik undervisning forgår bla. ved hjælp af træningsopgaver på hjemmesiden-
http://dansk3-6.gyldendal.dk/Indgange/traen.aspx
Derudover er der klasseundervisning samt “grammatikøvelser/lege” for at gøre det mere “spiseligt”.
Den sidste uge op til februar var der et par dansktimer der blev til historietimer, hvor vi arbejde lidt med emnet: “Da Norden var et´ rige”. Her arbejdede børnene med forskellige kilder til nordens fælles historie i starten af middelalderen.
Dette emne var en forberedelse til emneugen i uge 6 hvor de arbejdede tværfagligt med storylinen: ” Rejsen til Konstantinopel”, som netop forgår i middelalderen(samt snuser til Renæssancen). Storylinen forgik i grupper på tværs af laks og makreller og i de forskellige faser i storylinen arbejde de tværfagligt med fagene: historie,dansk,natur og teknologi, kristendomskundskab,billedkunst, samt håndværk og design.
Vi er ikke helt færdige med storylinen endnu og vi vil gøre den færdig i historietimer samt nogle få dansktimer.
Lige nu arbejder vi med at få grammatik forløbet færdig i dansk, så vi kan komme videre med genre arbejde i Fandango bøgerne, samt lyrik iløbet af foråret.
I engelsk arbejder vi lige nu med oversættelse og analyse af :”Iconic songs” og her bliver der stiftet bekendskab med især Beatles og Bob dylan.
VIGTIGT: I marts tilbyder vi “behovssamtaler”. Det vil sige ekstra skolehjemsamtaler hvis man føler et behov for at få fulgt op på aftaler eller planer, eller hvis man har en bekymring omkring trivsel næste år. I nogle tilfælde kan det også være at vi (lærere) skriver en mail hvis vi ønsker en ekstra samtale med jer.
Det var vist alt for nu.
Vh David
Efterlad et Svar
Vil du deltage i diskussionen?Vær så venlig at deltage!