Dansk i sild
Kære silde-forældre.
Så er vi godt i gang med dansk-undervisningen inde hos sildene og vi startede fælles ud med, at de har skrevet og tegnet lidt fra deres sommerferie.
Derefter har vi – også fælles – arbejdet med handlingsforløb i en fortælling ud fra handlingsbroen, hvor vi har taget udgangspunkt i Vitello-historier. I går skulle de så selv lave deres egen Vitello-historie ud fra handlingsbroen – med en begyndelse, en midte og en afslutning på historien. Det gik de vældig op i og de har fået historierne med hjem i dag, så spørg endelig efter at få en historie 🙂
Nu tager vi så fat på den mere opdelte dansk-undervisning:
I 1. klasse tager vi fat på Bogstavbogen (bliver udleveret i morgen eller mandag), hvor vi den næste periode vil koncentrere os om at repetere bogstaverne, deres lyde og skrivemåde. Dette som et vigtigt udgangspunkt for videre læsning.
I 2. klasse skal vi i gang med et koncentreret forløb med læse-og arbejdsbog. For de fleste elever vil det være den gule læsebog vi starter og arbejder os forholdsvis hurtig frem i. Nogle elever vil få andre læse- og skriveopgaver og mit mål vil være, at vi fælles kan starte i den grønne læsebog hen på skoleåret.
Fælles for hele klassen er, at jeg gerne vil, at I læser med jeres barn derhjemme ca. 15 minutter om dagen. Det vil sige læse, snakke om ord, indhold og evt. bogstaver alt efter, hvor jeres barn er i læseindlæringen.
Der vil være læse-lektier for nogle i en læsebog en del dage, men alle elever har i dag fået en gul elastikmappe med hjem med “Ugens bog”. Den er til at tage frem og bruge, dels for 1. klasse under bogstav-repetitionen og dels for 2. klasse, hvis der ingen læse-lektier er eller hvis den er for let og kun tager 5 minutter.
Ugens bog må gerne læses flere gang og brug gerne en del af de 15 minutter på at snakke om billeder og indhold (evt. ud fra handlingsbroen på arket), så det bliver en hyggestund, hvor der bliver læst og repeteret en masse ord og begreber. Undervejs i ugen vil jeg gerne at I sammen krydser af på det medfølgende ark, så jeg kan følge lidt med, når jeg bytter bog. Jeg samler mapperne ind hver onsdag og eleverne får så mapperne med hjem igen om torsdagen til den følgende onsdag.
Som det sidste vil jeg nævne, at eleverne også har fået et ekstra-hæfte i dag som de bare må arbejde løs i og som vi starter timerne med at arbejde i til alle er klar til den fælles undervisning.
Det var en lang smøre, men jeg synes, det er vigtigt, at I ved, hvad vi tager fat på i den kommende tid.
Kontakt mig endelig, hvis noget er uklart eller kræver lidt mere forklaring.
God dag og læselyst med børnene
De bedste hilsner
Inger
Efterlad et Svar
Vil du deltage i diskussionen?Vær så venlig at deltage!