Historie – nyt fag på skemaet.
Laks og Makrel har i år fået historie som en fast det af det ugentlige skema, og vi har i dag haft den første historietime.
Vi har brugt tid på at finde ud af, hvad faget historie er, hvad man skal lære, hvad en kilde er, og ikke mindst hvordan vi skal forholde os til kilderne. Børnene har set en præsentation med forskellige billeder og tekster, som fortæller noget om Klitmøller Skole/Friskoles historie. Vi har talt om, at billeder, skrevet tekst og genstande kan være kilder i historiefaget. Vi kan gennem kilderne lære om historien både i Danmark og i verden. Vi har også talt lidt om det med at forholde sig kritisk til kilderne. Om en kilde er god afhænger af, hvad vi gerne vil have viden om. Et ugeblad fra i går er måske ikke nødvendigvis den bedste kilde, hvis vi gerne vil finde ud af noget om Solvognen fra bronzealderen…
Alle har fået et lille hæfte med hjem i tasken i dag, og de har fået en lektie for til næste mandag. Lektien går ud på at finde Kilde 2 – et klassebillede fra 1956. På samme side er der en blå boks med nogle spørgsmål, som vi gerne vil, at jeres børn har besvaret på et stykke papir inden næste mandag. Til jeres orientering har vi i dag gennemgået Kilde 1, som er et tekstuddrag fra Den grå heks af Hjørdis Warmer, med de tilhørende spørgsmål i den blå boks.
Vi vil i det hele taget komme til at arbejde meget bevidst med, hvilke kilder vi har med at gøre i historieundervisningen, så derfor er det vigtigt at få godt fat i det her fra starten;-)
Der var i øvrigt stor spørge- og fortællelyst i dag:-)
Mvh Ulla og AK
Efterlad et Svar
Vil du deltage i diskussionen?Vær så venlig at deltage!