Vi prøver noget nyt :-)
Vi er ved at være halvvejs i “En som Hodder”, og derfor skal vi arbejde videre med bogen på en ny måde. Måden er i hvert fald ny for eleverne 🙂
Metoden kommer fra “Cooperative Learning” og hedder “rollelæsning”.
Det betyder, at eleverne skal arbejde i små grupper på 3 – 4 elever, hvor gruppearbejdet er meget styret af de opgaver, de hver især har i gruppen.
Opgaverne er: 1. Oplæser, 2. Svære ord, 3. Overskrift og 4. Referent. Hvis gruppen er på 3 elever, slås 2. og 3. sammen til en opgave. Metoden sikrer, at alle er aktive hele tiden, fordi opgaven ikke kan løses, hvis ikke alle deltager.
Metoden sikrer samtidig, at alle elever får prøvet at skulle løfte hver opgave, at de altid har deres gruppekammeraters støtte, og at de lærer at samarbejde på en konstruktiv måde om en given opgave.
Al begyndelse er svær, men vi går i gang i morgen 🙂
Hvis I skulle have lyst til at orientere jer om, hvad Cooperative Learning er, så kan I læse mere på Internettet, bl.a. på denne danske side:
http://cooperativelearning.dk/about-cooperative-learning
I er naturligvis også velkomne til at spørge mig, hvis I vil vide mere.
Hilsen Ulla
Efterlad et Svar
Vil du deltage i diskussionen?Vær så venlig at deltage!