sild uge 35
En uge, hvor der blev kravlet i træer og på trappestige for at få mirabeller ned sammen med makrellerne. Vi samlede også modne hyben som blev skåret over og taget kerner ud af og forhåbentlig bliver resultatet hybenmarmelade. Desværre nåede vi ikke at blive færdige på skolen…Ulla og Anne Katrineer søde at færdiggøre projektet hjemme. Tusind tak 🙂
Sildene øver sig i det at gå i skole. Der er jo mange nye ting og rutiner, som man lige skal blive dus med. Det går i det store hele ganske godt. Men det vil da være fint, hvis I lige kunne snakke med jeres barn om følgende ting:
-
I garderoben hænger man sit tøj op på krogene og sætter fodtøjet på hylden. Hvis man ikke gør det, kan det ske, at de ældste elever som fejer der på gangen, smider alt “løssluppent” i glemmekassen – så husk ryd op efter dig selv 🙂 Skoletasken vil jeg gerne have, at de har med ind i klassen hver dag. Når de har fri, må de gerne hænge den i deres garderobe.
-
Hvis I har en mindre lille rygsæk, vil det være super at bruge den, når vi har turdage ud af huset.
-
Sildene er efterhånden ved at være gode til at sætte deres madpakke i køleskabet. Når de er færdige med at spise, beder jeg dem lægge deres madkasse i skoletasken. Vi har også en rutine, hvor jeg henter vand og klud og så tørrer de lige deres bord af inden de går ud og leger. De opfordres til ikke at snakke alt for meget, da spisningen ellers kan strække sig over hele frikvarteret. Vi læser også for dem.
-
Når klokken ringer går man direkte ind i sin klasse og sætter sig på sin plads.
-
Jeg minder dem også om, at bøger skal behandles ordentlig – de er ikke til at smide med, når man bliver sur f.eks.
-
Jeg forsøger hver dag, rigtig mange gange, at forklare dem at de afbryder mig eller en samtale mellem andre. Jeg ved godt det er frygtelig svært for dem at se de andre og give plads og vente, men vi øver videre 🙂
-
De bliver bestemt også bedre til at huske at række hånden op. Og kan man så både have hånden oppe og holde munden lukket samtidig ja, så er man nået langt. Stiller jeg et spørgsmål til klassen, er der ofte nogen der bare taler løs og det er ret træls for de andre, som også gerne vil sige noget og som har en tendens til at kopiere det den “højttalende” sagde… også for mig, da jeg ikke får en reel chance for at høre den enkelte. Jeg beder dem dagligt om ikke at afbryde mig, når jeg taler for/med dem eller med en anden voksen. Det er ikke så let – for de har så meget på hjertet. Men vi øver videre.
-
Vi slutter dagen med rengøring. Når de får lov til at gå ud af klassen, minder jeg dem om, at de skal gå ind til Marianne og Lotta i fritteren og melde sig ind.
Jeg læser stadig Hodja fra Pjort, de lytter og de tegner. Vi har lyttet til abc-sange og sunget. Vi har snakket lidt om trafik og de 4 største sild, har nu også fået udleveret en plastikmappe med materiale ift. rådet for sikker trafik.
I den kommende uge skal vi blandt andet fortsætte skolearbejdet med dansk og med trafik. tirsdag skal vi en tur på stranden og vi skal have lavet lidt mere udsmykning til de bare skolevægge.
Kh Sus
Efterlad et Svar
Vil du deltage i diskussionen?Vær så venlig at deltage!